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Google rimuove dal Play Store le app che bloccano la pubblicità

Nicola Ligas

È un giro di vite forte quello che sembra aver intrapreso Google contro i software in grado di bloccare la pubblicità nelle app Android. AdBlock, recentemente “vittima” dell’aggiornamento ad Android 4.2.2, e AdAway sono due nomi illustri non più disponibili, mentre altre applicazioni simili (AdfreeAd Blocker) sono ancora presenti nello store, ma non nell’elenco di app del proprio sviluppatore, segno che probabilmente le attende una simile sorte. Il motivo della rimozione è spiegato in una lettera inviata agli sviluppatori coinvolti:

REASON FOR REMOVAL: Violation of section 4.4 of the Developer Distribution Agreement.

After a regular review we have determined that your app interferes with or accesses another service or product in an unauthorized manner. This violates the provision of your agreement with Google referred to above.

All violations are tracked. Serious or repeated violations of any nature will result in the termination of your developer account, and investigation and possible termination of related Google accounts. If your account is terminated, payments will cease and Google may recover the proceeds of any past sales and/or the cost of any associated fees (such as chargebacks and transaction fees) from you.

If your developer account is still in good standing, you may revise and upload a new instance of the application that is compliant with the developer terms. Before uploading any new applications, please review the Developer Distribution Agreement and Content Policy.

If you feel we have made this determination in error, you can visit this Google Play Help Center article for additional information regarding this removal.

The Google Play Team

La sezione 4.4 cui si fa riferimento recita infatti:

4.4 Prohibited Actions. You agree that you will not engage in any activity with the Market, including the development or distribution of Products, that interferes with, disrupts, damages, or accesses in an unauthorized manner the devices, servers, networks, or other properties or services of any third party including, but not limited to, Android users, Google or any mobile network operator. You may not use customer information obtained from the Market to sell or distribute Products outside of the Market.

In poche parole pubblicando un’app sul Play Store si riconosce che questa non “interferisca, disturbi, danneggi o acceda in modo non autorizzato ai dispositivi, ai server, alle retei o ad altre proprietà o servizi di terze parti, inclusi ma non limitati a, gli utenti Android, Google e qualsiasi operatore mobile“. Certamente quindi un’app che blocchi la pubblicità interferisce e disturba una terza parte, Google incluso.

È un po’ strano che a Mountain View siano arrivati solo ora a questa conclusione, ma come già detto in passato non ce la sentiamo proprio di spezzare troppe lance in favore degli ad-blocker su Android. Voi cosa ne pensate: mossa tardiva ma giusta, o scorretta a prescindere?

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